project urgentieIk vergelijk het implementeren van een ERP oplossing veelal met het (ver)bouwen van je huis. Ook bouwprojecten worden vaak te laat opgeleverd, kosten zijn altijd meer dan gecalculeerd en het resultaat ziet er altijd anders uit dan van te voren bedacht. En natuurlijk spreekt de aannemer een heel andere taal. Mijn eigen verbouwing staat de komende maanden centraal; ik ga proberen op tijd, binnen budget, zonder ruzie met de aannemer over facturen en naar mijn wens een stuk aan ons huis te laten aanbouwen.

Precies weten wat je wilt

Urgentie is dwingend! Nu we een project hadden moesten we zo snel als mogelijk starten. Meteen maar even 3 aannemers gezocht in de buurt en langs laten komen met als doel een offerte. Iedere aannemer begon met goede moed aan het gesprek, maar zij hadden nogal veel vragen: hoe groot? wat voor dak? hoeveel ramen? wat voor steen? soort overstek? een overkapping erop? badkamer erin? met wc? soort buitendeur? hoeveel stopcontacten?….het hield maar niet op.

En wij…wij wisten de antwoorden ook niet. Zoveel vragen voor zo’n klein verbouwinkje? We merkten dat we iedere aannemer op pad stuurden met een andere eisen- en wensenlijst. En uiteindelijk ontvingen we 3 geheel andere offertes voor drie geheel andere verbouwingen.

Het werd ons al snel duidelijk: hoe selecteer je een leverancier als je aanvraag onduidelijk is. Als wij niet goed weten wat we willen, hoe moet hij het dan weten. Hoe kan de aannemer ooit leveren wat ik wil als ik hem niet vertel wat ik wil!

Hulp werd gevonden in een externe partij – de architect! Hij helpt ons te bepalen wat we willen – zijn tekening is onze blauwdruk – zijn bestek is onze eisen en wensen.

Tip – zolang je niet weet wat je wilt, word je teleurgesteld in wat je krijgt