Waarom wil je ERP implementeren? Bezint eer ge begint

Waarom wil je ERP implementeren? Bezint eer ge begint

ERP implementeren verloopt in 10% van de gevallen succesvol. Dat wil zeggen op tijd en binnen het budget en met de geplande functionaliteit. Kosten worden vaak ruimschoots overschreden en ik vind dit schokkend! In mijn vorige blog “De logica van succesvolle ERP implementatie” biechtte ik al op dat ik erg van logica houd. Daarom ben ik ook altijd zo verbaasd als ik lees wat de harde feiten zijn bij ERP implementaties. Die zijn namelijk verre van logisch!

Want wist je dat maar 10% van de ERP implementaties succesvol is en op tijd, binnen de geraamde kosten en met de geplande functionaliteit wordt gerealiseerd? Wist je ook dat de implementatiekosten gemiddeld met 178% worden overschreden? En de oplever data zelfs gemiddeld met 230%?

(bron: implementatie van ERP systemen: een kostbaar avontuur door Fred Heemstra, Arjan Jonker en Rob Kusters)

SHOCKING! En onacceptabel.

Een ERP implementeren moet zeer serieus worden genomen. Door de gehele organisatie. Vergelijk het maar met een harttransplantatie. Het oude orgaan moet worden verwijderd en een nieuw – goed passend – orgaan komt er voor in de plaats. Ondertussen moet het organisme – de organisatie – uiteraard blijven functioneren. Om uiteindelijk na de transplantatie – met een nieuwe motor – nóg beter te functioneren dan daarvoor. Zou je zoiets niet serieus nemen?

Uit ervaring weet ik dat een ERP implementatie het beste kan worden gezien als een organisatieverandering waarbij de mens de kritieke succesfactor is. Eerder deelde ik al mijn “10 voorwaarden voor succes in ERP implementatie”. In deze blogs neem ik je mee op reis langs deze voorwaarden. We beginnen met de belangrijkste voorwaarde van allemaal.waarom ERP

Voorwaarde 1 – Waarom ERP implementeren?

Waarom? Het is de vraag die we als kind het meeste stellen. Dat doen – of eigenlijk deden – we met een reden. Het beantwoorden van de ‘waarom vraag’ laat je leren (kweekt begrip) en geeft je richting. Laat de vraag nog maar eens op je inwerken. Waarom wil je eigenlijk ERP implementeren? Welk probleem wil je er mee oplossen? Bij alle grote verandertrajecten is voldoende draagvlak bij de mensen binnen de organisatie cruciaal. En zoals ik al eerder schreef geloof ik dat de mens de kritieke succesfactor is. Leg bij de ‘waarom vraag’ trouwens ook altijd de connectie naar de klant: je reden van bestaan.

De ‘waarom vraag’ niet stellen binnen je organisatie betekent ook automatisch dat er geen breed geaccepteerde visie zal zijn voor de reden van de verandering. Waarom zullen je achter jou aan gaan marcheren als je zelf niet eens weet waarom je die kant op loopt? Niet weten waarom je iets doet, geeft geen richting. En geen richting hebben is gelijk aan stuurloos zijn. En daarmee is de kans heel groot dat je project op de klippen loopt. Zodat je jezelf terug kan vinden bij de schokkende cijfers waar we dit blog mee begonnen.

Dus ga even terug naar je kindertijd. En stel die belangrijke vraag. Waarom?

In mijn volgende blog zal ik dieper in op Voorwaarde 2 voor succes in ERP implementeren – De onderschatting.