ProcesverbeteringProcesverbetering is mijn passie. Ik ben ervan overtuigd dat het altijd beter kan, dat procesblindheid bestaat én dat mensen graag willen veranderen. Ik zie veel processen die beter kunnen – procesverbetering-in-5-stappen.

Stap 1 – waarom procesverbetering

Procesverbetering begint, zoals iedere verbetering, bij bewustzijn. Zijn mensen zich niet bewust van hun gedrag, hun prestatie, hun invloed, hun rol, vergeet het dan maar. Leg het waarom uit!

stap 2 – procesanalyse

Als je een proces wil verbeteren, dan moet je wel weten hoe het proces nu loopt. Ik ben altijd verbaasd hoeveel mensen eigenlijk het gehele proces kennen. Zeker als het gaat over meerdere afdelingen met ogenschijnlijk tegengestelde belangen. Analyseer en leg het vast in simpele stroomschema’s.

Stap 3 – procesdenken

Initieer “procesdenken”. Leer mensen verder kijken dan hun eigen werk, maak ze ervan bewust dat zij kwaliteit moeten opleveren aan de volgende schakel en zorg ervoor dat zij kenbaar maken aan de voorgaande schakel wat zij nodig hebben om kwaliteit te leveren.

Stap 4 – samen werken

Procesverbetering is geen eenmansactie; de sleutel is samenwerken. Definieer het procesresultaat en verdeel het in afzonderlijke stappen. Definieer taken, verantwoordelijkheden, maak afspraken, meet voortdurend het effect.

Stap 5 – Resultaat

Procesverbetering: klanttevredenheid door gestroomlijnde, vanuit de klant bedachte orderprocessen, adequate informatiesystemen, heldere processtructuur en vanzelfsprekende samenwerking binnen de gehele organisatie.

Heeft u vragen of wilt u om een andere reden in contact komen? Is er behoefte aan slimme klantgerichte processen door procesautomatisering? Heeft u een aanstaande ERP implementatie? Belt (06 14 27 19 97) of mailt u gerust voor een vrijblijvende afspraak.