artikel geschreven door Jeroen van Netten en gepubliceerd op zakenverhalen.nl
SOEST – Roald van der Heide is een even eigenzinnige als resultaatgerichte ondernemer. Met zijn 1-mans bedrijf Citrien ProcesConsult is hij als projectleider gespecialiseerd in procesverbetering en proces-automatisering (ERP-WMS-TMS). Als geen ander heeft hij daarbij veel aandacht voor ‘menselijk kapitaal’.
Hij werkt voor MKB-opdrachtgevers in uiteenlopende branches.
“ALS KIND WILDE IK AL ALLES DOORGRONDEN EN BEGRIJPEN”
Hoe en wanneer begonnen in jouw vakgebied?
“Tijdens mijn studie Logistiek Management aan de NHTV (Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer) in Tilburg, dat later fuseerde met het NWIT (Nederlands Wetenschappelijk Instituut voor Toerisme) in Breda, ontdekte ik dat logica voor mij altijd een belangrijk uitgangspunt is. Dat had ik als kind al: ik wilde alles doorgronden en begrijpen. De eerste werkervaring op mijn vakgebied deed ik op in 1992 tijdens een stage van 3 maanden bij het bekende verpakkingsconcern Tetra Pak in Moerdijk. Ik mocht het eind van het bedrijfsproces in kaart brengen, analyses maken en advies uitbrengen voor verbetering. Een heerlijke tijd want ik was de hele dag bezig met mijn vak en sprak alleen maar met mensen met eenzelfde interesse-gebied. Bij dit bedrijf leerde ik het enorme belang kennen van kijken, praten, luisteren en het aanvoelen van de sfeer en cultuur binnen een bedrijf. In 1992 of 1993 studeerde ik af op een kwaliteitsmanagements-onderzoek gericht op een ISO9002 certificering bij het bedrijf Staalstraal Brabant in Oosterhout. Tijdens mijn stage van een ½ jaar bij hen heb ik enorm veel geleerd. Het leuke was dat ik ongeveer alle facetten van het bedrijf leerde kennen, niet slechts één bedrijfsonderdeel.”
“Bij Tetra Pak leerde ik het belang kennen van praten, luisteren en aanvoelen”
“Mijn eerste echte werkgever was Drakacel in Almere. Het bedrijf bestaat inmiddels niet meer, maar toendertijd waren ze een grote speler op het gebied van de productie en verkoop van matrassen en leverden ze onder andere aan de Beter Bed-keten. Op hun hoogtepunt werkten er zo’n 75 mensen bij het bedrijf. Ze maakten prima matrassen maar in het magazijn ontbrak structuur. Onder meer hierdoor konden ze toegezegde levertijden vaak niet nakomen. En dat zorgde voor grote problemen. Toen ik er enkele maanden werkte besloot de magazijnchef om samen met zijn vrouw ergens een café te starten. Volledig onverwacht werd ik gebombardeerd tot magazijnchef en mocht ik op 26-jarige leeftijd leidinggeven aan 10 magazijnmedewerkers waaronder enkele oudgedienden die twee keer zou oud waren als ik. Ik heb daar ruim 2 jaar onverantwoord hard gewerkt en enorm veel geleerd. Na vervolgens in totaal 14 jaar bij diverse andere bedrijven te hebben gewerkt ben ik tot de conclusie gekomen dat ik absoluut ongeschikt ben om onder een baas te werken.”
Wat doet Citrien ProcesConsult?
“Met mijn bedrijf Citrien ProcesConsult leg ik mij, in de rol van projectleider, toe op procesverbetering en procesautomatisering binnen organisaties/bedrijven. Het kan bijvoorbeeld zijn dat logistieke processen geoptimaliseerd moeten worden of dat afdelingen beter moeten samenwerken, zodat klanten meer tevreden zijn over dienstverlening. Ik word ook ingeschakeld bij het selecteren van een bepaald automatiserings-pakket zoals ERP (Enterprise Resource Planning) of WMS (Warehouse Management System). Bij het analyseren en vastleggen van de processen rondom de knelpunten bij een bepaald probleem of uitdaging maak ik vaak gebruik van brown paper sessies. In samenwerking met medewerkers verzamel ik dan, aan de hand van een bruin papier en kleurige ‘3M memoblaadjes’ een enorme hoeveelheid nuttige informatie. Je komt bij die gesprekken meteen echt in contact met de mensen. En dat is cruciaal.”
“Tijdens mijn Brown Paper Sessies kom ik aan enorm veel bruikbare informatie”
“Je kunt een veranderings- of verbeteringsproces wel in gang zetten en bijvoorbeeld een nieuwe automatiseringsoplossing gaan implementeren maar de factor mens is van doorslaggevend belang. Met hen valt of staat het project. Ik besteed dan ook relatief gezien veel tijd aan het meekrijgen van de mensen en het heel helder schetsen van de toekomst. Ik leg uit waarom de verandering belangrijk is, wat de voordelen van die verandering zijn en wat de route/planning is. Dat kan zijn op bedrijfsniveau maar ook op afdelingsniveau. Hierdoor hebben mensen de door hen gewenste duidelijkheid over ‘waarom’, waarheen’, ‘wanneer’ en ‘hoe’ van een afgebakend project of projectonderdeel. In mijn vak ben een soort van vertaler tussen business en automatisering waarbij ik altijd ga voor een sterk mensgerichte implementatie.”
“Prachtig om die trots te zien binnen productiebedrijven”
Wat is jouw doelgroep?
“Ha, ha, deze vraag zal ik kort beantwoorden. Ik werk voor MKB-organisaties. Productiebedrijven vind ik altijd heel interessant, onder meer omdat medewerkers vaak trots zijn op hun product. Dat vind ik mooi om te zien en te horen. Een andere voorliefde die ik heb is logistiek, maar ik ben ook inzetbaar voor projecten bij organisaties die actief zijn op het gebied van handel en dienstverlening. Enkele klanten waarvoor ik onlangs projecten heb verzorgd zijn Floreac (sierteelt), Audax, Vos Logistics en Draka Kabels.”
“De deadline voor het project was onhaalbaar. Ook met dag en nacht werken, maar dat meldde ik niet tijdig aan de opdrachtgever”
Jouw grootste zakelijke blooper? Welke les heb je daaruit geleerd?
“Dat was zo’n 15 jaar geleden bij een SAP-implementatieproject. De realisatie verliep in de eindfase uiterst stroef, ongeveer alles zat tegen. Ik werkte letterlijk dag en nacht maar verzuimde, waarschijnlijk uit eigenwijsheid, om naar de directeur/eigenaar van het bedrijf te stappen en te melden dat we de deadline zeker niet gingen halen. Ik was en ben altijd van ‘afspraak is afspraak’ en wil leveren zoals is afgesproken, maar soms moet je erkennen dat iets niet kan. Ik heb hiervan geleerd dat het enorm belangrijk is om je opdrachtgever altijd volledig op de hoogte te houden over de status van het project en dat je ook transparant moet zijn bij problemen en onvoorziene ontwikkelingen.”
Waaraan heb je een enorme hekel?
“Aan mensen die geen verantwoording nemen en ook aan besluiteloosheid.”
“Ik streef niet naar Harmonie, sterker nog: een project moet flink schuren”
Onthul eens iets enorm verrassends over jezelf
“Vanwege mijn ‘mensgerichte’ werkwijze zou je misschien denken dat ik bij veranderings- of verbeterings- processen altijd streef naar harmonie. Het tegendeel is waar: bij projecten en zeker bij echt structurele veranderingen moet het ‘schuren’. Dat is goed voor het eindresultaat. Ik ben trouwens gek op chaos. Uiteraard ben ik nog gekker op het verhelpen daarvan. Misschien is het ook verrassend dat ik tamelijk atechnisch ben. Ik kan bijvoorbeeld geen printer installeren.”
Hoe lever je een bijdrage aan een beter milieu?
“Ik ben niet echt actief op dit gebied. Wel heb ik zonnepanelen op mijn dak laten leggen, maar eerlijk gezegd vooral omdat dat gunstig is voor mijn energierekening.”
Welke business tools gebruik je?
“Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde procesfilosofie zoals bijvoorbeeld ‘Lean’, Scrum of Agile. Afhankelijk van het project kies ik de best passende aanpak en bijpassende tools. Tools die ik gebruik zijn bijvoorbeeld Brown Paper sessies, Project Canvas en de Prioriteiten Matrix. Daarnaast maak ik onder meer gebruik van LinkedIn en Trello.” “IK BEN GESTOPT MET LEZEN, AL JAREN HEB IK ER DE RUST NIET MEER VOOR”
Welke boeken lees je? Heb je een boekentip voor andere ondernemers?
“Vroeger verslond ik vakliteratuur, managementboeken en allerlei ontspannende literatuur maar ik ben gestopt met lezen. Mijn laatste boek was van Gerard Reve. Ik heb al jaren de rust niet meer om te lezen. Het is me een paar keer overkomen dat ik een stapeltje boeken meenam op vakantie maar na afloop geen bladzijde had gelezen.”
“Beste zakelijke advies dat ik kreeg: begin een bedrijf voor jezelf”
Beste zakelijk advies dat je ooit kreeg?
“Dat kreeg ik zo’n 11 jaar geleden van de directeur van het bedrijf Staalstraal Brabant. Hij raadde me aan om voor mezelf te beginnen. Ha, ha, hij had al snel in de gaten dat ik een tikkeltje moeite heb met hiërarchie en autoriteit, tamelijk eigenzinnig ben en ook nogal overtuigd van mijn gelijk. Zijn advies heb ik opgevolgd. En daar ben ik heel blij mee. Als zelfstandige ben je als enige verantwoordelijk voor alles rondom je 1-mans bedrijf, dat spreekt me enorm aan.”
Nadere informatie
artikel gepubliceerd op zakenverhalen.nl
Geplaatst door Jeroen van Netten